Pogrzeb na falach CB radia

http://radiacja.blogspot.com/2011/11/pogrzeb-na-falach-cb-radia.htmlJesienią 2011 po raz pierwszy poznałem uroki dolnego VHF-u i dalekosiężnej propagacji tego pasma. W zasadzie co chwila spotykały mnie jakieś fascynujące odkrycia. Najbardziej zdumiewającym było odnalezienie... transmisji katolickiego nabożeństwa pogrzebowego w paśmie CB! 

Akcent języka angielskiego podczas kościelnej transmisji definitywnie wskazywał na Irlandię. Rożne - nazwijmy je "church-radio" było słychać 28 października i przez wiele kolejnych dni jednocześnie na 27,285; 27,600; 27,810; 27,745. Z kościołami na CB spotkałem się po raz pierwszy!


Jakie msze mogą się odbywać w południe w dzień roboczy?
Ano pogrzeby. I takowe słyszałem właśnie. Najsilniejszy i bardzo stabilny sygnał był na 27,600MHz (przez chwilę były tu nawet dwa kościoły).


Parafie (parish) w Irlandii kiedyś nagminnie "piraciły" na UKF-FM, jednak okazały się tam szkodliwe siejąc zakłócenia. Musiały zniknąć. Chcąc dotrzeć to chorych lub pozbawionych transportu wiernych, mnóstwo kościołów uruchomiło nadajniki w paśmie CB. Niby to "Citizen Band", czyli poniekąd pasmo wolne dla każdego, ale jako nadawców ciągłych, godzinnych audycji, legalność "radio-kościołów" jest mocno kwestionowana. W jednym czasie odbierałem aż 5 takich transmisji, więc wnioskuję, że skala zjawiska w Republic of Ireland jest ogromna.
Podejrzenie piractwa jest nieuzasadnione - irlandzki regulator mediów elektronicznych zapewnił im legalne istnienie w niniejszym dokumencie - dozwolone moce są bardzo małe 1-4W. Nie mniej, irlandzkie kościoły pojawiały się z bardzo silnymi sygnałami w ciągu wielu ostatnich dni codziennie w południe i popołudniu na bardzo wielu częstotliwościach.
W Internecie jest wiele dyskusji z różnych krajów, w których propagacja umożliwiła złapanie mszy świętych z Irlandii w okolicach 27 MHz. To radiowa specjalność z Zielonej Wyspy.

Dzisiejsze nabożeństwo na 27,600 MHz odprawiane było ku pamięci N.M., kobiety, która zmarła na raka. Hodowczyni piesków greyhounds. Mnóstwo wspomnień rodziny i przyjaciół. How sad. Można powiedzieć, że miałem pre-Zaduszki w iście radiowym stylu.

Poniżej przykładowy odbiór mszy z jednego z irlandzkich kościołów nadawanych w paśmie u nas znanym jako CB radio:


1 comment :

  1. Tak, mnie też zdarzało się tego słuchać. Mieszkam na wschodzie lubelszczyzny i jesienią docierają do mnie takie audycje, w języku angielskim oczywiście.

    ReplyDelete