Best 92,6 - koniec pewnej ERY

http://radiacja.blogspot.com/2013/12/best-926-koniec-pewnej-ery.htmlRok 2013 zaznaczy się w historii radiofonii jako rok w którym zamknięto lub poddano zmianom w profilu ogromną liczbę stacji radiowych. Chociaż szczególnie było to widać w eterze między Odrą a Bugiem, mnie najbardziej zmartwiły zmiany które dokonały się w Grecji. Pierwsza w bezprecedensowy sposób dotknęła nadawcy publicznego, druga - mojej ulubionej greckiej rozgłośni.


We wrześniu zakończyło nadawanie najlepsze radio z elektronicznym brzmieniem, co zresztą stacja sama "skromnie" podkreśla we własnej nazwie - Best 92,6. Dziewiećdziesiąt dwa i sześć to częstotliwość na której można było posłuchać Besta w Atenach i okolicach. A okazjonalnie latem także w Polsce dzięki sporadycznej propagacji jonosferycznej.

Co i mi się też udawało co sezon. Ale pierwszy raz spotkałem się z Bestem na satelicie, w 2005r. kiedy sprawiłem sobie talerzyk. Stacja nadawała wówczas w pakiecie greckich mediów OTE na HotBirdzie. Obok około 15 innych greckich rozgłośni wyróżniała się muzycznie - podczas gdy pozostałe nadawały audycje słowne lub muzykę jednoznacznie kojarzącą się z Grecją i greckim folkiem, na BEST 92,6 leciały kawałki klubowe i elektroniczne, z których sporo znałem z ostatnich lat "dobrej" Radiostacji, opiewanej peanami też  i tu na blogu. Np. taki Futureshock - On my mind:


Kawałek całkiem zgrabnie definiuje muzyczne klimaty Besta - elektornika, house, czasami mocniejsze techniczne, "extendy" grane też w ciagu dnia!
Całe mnóstwo inspirujących elektornicznych brzmień- ich więcej przykładów za chwilę, przedtem - by jeszcze lepiej poznać specyfikę Besta i chyba wielu innych stacji z Peleponezu i okolic, muszę wyjaśnić pewną rzecz...

Czasami włączając 'Najlepszą' po dwa razy sprawdzałem, czy wylądowałem na właściwym programie... Best grało też niekiedy grecki folk. Przeciętnie zdarzało się to raz (1 kawałek) na godzinę, ale bywały też dni (święta narodowe?), kiedy muzyka ludowa wypełniała całe godziny. ...Nie żebym miał coś przeciwko greckiej muzyce folkowej, bynajmniej. Byłem zaskoczony tym sporadycznym, niecodziennym mixem przeciwstawności. Jednakże gdybym chciał posłuchać greckiej kitary, liry czy fletni, włączyłbym jedną z pozostałych stacji na tym samym transponderze (pakiet OTE),  ot chociażby Oasis 88:


Nie wiem jak przedstawia się greckie prawo radiowe/medialne (biorąc pod uwagę ogromną liczbę stacji pirackich na UKF, domniemam, że jest dosyć swobodne, a przynajmniej słabo egzekwowane), ale zdaje się że granie greckich narodowych utworów w danej proporcji jest wymagane w stacjach radiowych.
W każdym razie, Best 92,6 sporadycznie obok klubowej - grał i tak, mimo że greckich DJów i kompozytorów muzyki elektornicznej nie brakuje (a zresztą wszystkich poznałem właśnie na 92,6).

Wracając do odbioru... Grecy szybko, bo po paru miesiącach od kiedy ich odkryłem, przenieśli cały pakiet stacji radiowych i telewizyjnych na swojego własnego satelitę - Hellas Sat na 39E, daaaaaleko od HotBirda. Gdzieś około 2007, w ramach zezowania do Turksata 42E, udało się go złapać aż tam daleko na wschodzie. I ponownie frajda nie trwała długo, bo stacja wyleciała z pakietu. Od tamtego czasu sporadycznie łapałem ich latem via Sporadic E na bezpośredniej ateńskiej częstotliwości 92,6.

Royksopp - You don't have a clue




W 2011 wpadło mi w ręce radio internetowe - pisałem o tym fakcie sporo. Pośród wielu stacji w ulubionych, bardzo wysoko na liście trafił także i Best 92,6.Nie stracił nic z elektroniczno - klubowej świeżości, a zyskał zbrojąc się w indie-elektronikę, która w międzyczasie weszła w niszę.
Nie ma też czegoś takiego jak playlista, a utwory lecą z przeróżnych lat - czego przeważnie nie słychać, bo każdy z nich zasługuje na miano 'evergreen', choć często zdarzają się produkcje zupełnie nie znane.

Jeszcze jedna cecha charakterystyczna, która pojawiała się na 92,6, a którą sobie bardzo cenię - charakterystyczny dźwiękowy identyfikator grany o każdej pełnej godzinie (radio nie nadawało serwisów info) - około minutowy loop w gatunku funky house z hasłem "Be Best" pod koniec. Niestety, nie znalazłem go w Intenrecie. Poszukiwania trwają.
A tymczasem niektóre perełki z eteru 92,6:

Metronomy - The Bay



Danism - Love the Way (Crazy P Remix Edit)



Mono-Fake In



Gabriel And Dresden - Tracking Treasure Down (Lo-Tech Mix)




Sasha & Krister Linder - Cut Me Down (Kastis Torrau Donatello feat. Arnas D Remix)




Alpine - Hands (Goldroom Remix)




David Rubato - Circuit (Aeroplane Remix)




Beardyman - Where Does Your Mind Go (Tom Middleton Liquatech Remix)




Temu postowi przyświeca motyw przemijania - i tak stało się z Bestem. Coraz częściej zdarzało się, że stream internetowy nie załadowywał się. Kiedy wrócił do normalnego funkcjonowania, z emisji zniknęła identyfikacja "Best" - przez parę miesięcy była nadawana sama muzyka. Nie było dobrze.
Stacji nie przedłużono licencji.
W sezonie letniej propagacji, kiedy w eterze docierały do mnie całe Ateny, na 92,6 brakowało...
 NAJLEPSZEJ STACJI




W ogóle letnia propagacja z Grecji w minionym roku przynosiła jakąś nieopisaną pustkę. W lipcu działalność zakończył helleński nadawca państwowy - ERT-ERA. To precedens na skalę światową, kiedy rząd wymusza na publicznym radiu i telewizji zaprzestanie transmisji. Wydawać by się mogło, że to zdarzyć się może tylko w kraju totalitarnym.Tymczasem dzieje się to w Europie, w obrębie Unii Europejskiej, wreszcie: w Grecji - kolebce demokracji.
Dla solidarności z  ERĄ, z nadawania zwykłego programu, lub wręcz nadawania w ogóle, zrezygnowało wielu lokalnych nadawców prywatnych.

Oto jingle pierwszego i drugiego programu Elliniki Radiofonia z lat '00:


Moje muzyczne upodobania oddryfowały w bieżącym roku daleko od elektorniki i klubowej, ale znalazła się nowa grecka rozgłośnia (też z Aten), która i tę niszę wypełnia. Przysłuchuję się uważnie i sądzę że o niej napiszę innym razem. Mam nadzieję (fingers crossed), że nie przy okazji jej zamknięcia, jak w przypadku Best 92,6.

No comments :

Post a Comment