Słowackie tygodniki TV

http://radiacja.blogspot.com/2016/07/slowackie-tygodniki-tv.html
Przeglądu czasopism telewizyjnych spod Tatr nie mogło zabraknąć tuż po przeglądzie prasy z Pragi. Sposób publikacji programu tv i przyzwyczajenia czytelników/widzów na Słowacji są nieco inne niż Czechów czy Polaków. Przy polowaniu na słowacką prasę tv towarzyszyły mi więc mieszane wrażenia.
Tygodnik "Televizia" (nie unikniemy tego porównania: słowacki "Tele Tydzień") udało się kupić w dworcowym kiosku niemal od razu po wyjściu z autobusu z Wiednia. Ale z tym jednym pisemkiem w plecaku, prawie straciłem nadzieję na jakiekolwiek więcej, gdy na stoiskach z prasą w supermarketach nie było tytułów mających "TV" w nazwie lub mogących sugerować zawartość programu! Było za to coś innego.
O wszystkim po kolei...




Eurotelevizia
Padła jego nazwa, ale w uproszczonej formie. Pierwszy człon tytułu schował się w winiecie, w literze "t".
Osiągając sprzedaż na poziomie 80 tys. egz. jest najpopularniejszym tygodnikiem telewizyjnym na południe od Giewontu (jedynym tak naprawdę) i jak wszystkie "teletygodnie" w tym rejonie Europy, publikuje go lokalny oddział Bauer Media.

Format papieru jest taki sam jak w flagowych czasopismach Bauera, lecz na stronach z listingami można odnieść wrażenie, że jest optycznie większy. Ramówki na stronach "Televizii" faktycznie zajmują więcej miejsca. Redakcja osiągnęła ten efekt, rezygnując z tradycyjnego górnego marginesu - pustego, albo z datą, i umieściła w tym miejscu nagłówki kanałów. Marginesy boczne i dolny zostały zostały zredukowane do minimum.

Nagłówki kanałów, czy jak to ja mówię: belki, składają się z nazwy kanału oraz jego logo, które - co ciekawe, pozbawione jest kolorów i w wielu przypadkach upodabnia się do logo ekranowego danego kanału. Patrząc na pierwszą stronę listingów, z najpopularniejszymi słowackimi stacjami tv, znajdziemy tak samo dobre argumenty na poparcie tego formatu jak i jego obalenie.
Pro: nazwa i logo "Jednotki", "Markizy" czy TV JOJ.
Przeciw: nazwa i logo-nazwa Doma i Plus



Tu dyskusja rozbija się też o fakt, że niektórzy nadawcy są po prostu mało kreatywni, jeśli chodzi o swoją oprawę. W takich przypadkach redakcja powinna rozważyć opuszczenie nazwy i pozostawienie samego logo - jak np. TV Prima na sąsiedniej stronie (gdzie nie było innego wyjścia - musiało zmieścić się też oznaczenie dnia).
Prima jest kanałem nadawanym z Czech, podobnie jak większość programów na drugiej stronie listingów, oznaczonych na ciemnopomarańczowo. Jak wyjaśniłem w czeskim przeglądzie, narody i telewizje obu krajów były przez dekady silnie związane, a przyjaźń jest trwała i wyraża się m.in. poprzez wzajemną retransmisję kanałów telewizyjnych. Program słowackich stacji vice-versa można odnaleźć w czeskich tygodnikach, ale tylko u Słowaków na stronach z omówieniami hitów dnia odnajdziemy też opisy z czeskich programów.

Kanały tematyczne są bardzo dobrze pogrupowane i solidnie rozróżnione (kolor). Są także stacje z Niemiec (mimo że to nie kraj sąsiadujący), Austrii i Węgier (na Slowacji rezyduje liczna mniejszość węgierska), brak polskich. Ramówki madziarskiej telewizji, przetłumaczone na słowacki, posłużą jako klucz do odszyfrowania programu w węgierskich tygodnikach.


Eurotelevizia oferuje też telewizyjne i nietelewizyjne rozmaitości w wielu rubrykach, m.in. kolumnę "O com sme pisali" ze wspomnieniami numerów magazynu sprzed 30 i 40 lat. Nazywał się on wówczas po prostu "Televizia" (bez "Euro"), a w logo widniał Bratislavsky Hrad z jego odbiciem w Dunaju.

Eurotelevizia
"televizia"
tygodnik (so->pt)
76 stron
74 kanały (w 2013r., aktualnie 79)
papier: magazynowy, sztywniejsza okładka
wydawnictwo: Bauer Media SK
Cena: 0,99 Euro (było 0,90 kiedy kupowałem)
Format: 215 x 285 mm



Tygodnik "Eurotelevizia" (nie unikniemy tego porównania: słowacki "Tele Tydzień") udało się kupić w dworcowym kiosku niemal od razu po wyjściu z autobusu z Wiednia. Ale z tym jednym pisemkiem w plecaku, prawie straciłem nadzieję na jakiekolwiek więcej, gdy na stoiskach z prasą w supermarketach nie było tytułów mających "TV" w nazwie lub mogących sugerować zawartość programu! Było za to coś innego...



Sięgnięcie po wszechobecne czasopisma typu "Plus 7 dni" oraz "Żivot" wyjaśniło, że dla Słowaków, oprócz jednego dedykowanego tygodnika i jednego dwutygodnika, głównym źródłem informacji prasowej o programie TV są wysokonakładowe, popularne tygodniki rozrywkowe, społeczne i kobiece. Program w nich zamieszczany jest na kilku-kilkunastu stronach nie stanowiących większej części ich objętości. Oprócz dwóch już wymienionych, ramówkę publikują jeszcze np. Slovenka i Novy Cas. Już prawie nie pamiętamy, ale w latach 90, także w Polsce było to dosyć powszechne w tygodnikach np. dla gospodyń domowych. Na Słowacji ten zwyczaj pozostał i wcale nie mówię o tym pejoratywnie. Podobnie jak na Łotwie większość przewodników TV okazała się drukowana na czarno-białym papierze gazetowym. Co kraj, to obyczaj. Poznajemy to i szanujemy.


Z ponad 120 egz. co tydzień, Plus 7 Dni jest najpopularniejszym tygodnikiem na Słowacji. "Spolecensky tyzdennik" na łamach prezentuje szeroką tematykę - aktualności, reportaże, showbusiness, rubryki tematyczne oraz... program telewizyjny. Obejmuje on 14 stron. Selekcja kanałów obejmuje podstawowe kanały słowackie, czeskie i 3 filmowe. Forma prezentacji jest dosyć surowa, brak w niej nawet kolorystycznego rozróżnienia dni. Wielu Słowackim widzom wystarcza.

Plus 7 Dni
tygodnik (pt->czw)
140 stron
14 kanałów
papier: magazynowy, sztywniejsza okładka
wydawnictwo: Spolocnost 7 Plus
Cena: 1,10 Euro



Podobny koncept realizuje kolejny bardzo popularny tygodnik - "Żivot". Korzystając z międzynarodowego doświadczenia wydawcy, ma nieco atrakcyjniejszą szatę graficzną (również w sekcji z programem tv).
Jeden z artykułów opisuje nieatrakcyjny wygląd niektórych zaułków bratysławskiego Starego Miasta. Sam zwróciłem na to uwagę w trakcie zwiedzania - zrobiło mi się ogromnie przykro, że zabytki popadają w ruinę. Tekst momentami jakby nawet o mnie: "Hroza, a turisti to fotia".

Żivot
tygodnik (so->pt)
100 stron
14 kanałów
papier: magazynowy, sztywniejsza okładka
wydawnictwo: Ringier Axel Springer
Cena: 0,95 Euro

Jeden pełnoprawny tygodnik tv i dwa popularne magazyny rozmaitości - myślałem że z tylko takimi prasowymi "pamiątkami" wyjadę ze słowackiej stolicy. Podczas spaceru ostatniego wieczoru, chyba przy ulicy ul. Michalskiej (pamiętam, że gdzieś w ścisłym turystycznym centrum), natrafiłem na chyba jedyny w Bratysławie konkretny salonik prasowy. Naprawdę dobrze zatowarowany.
Znalazłem w nim pozostałe słowackie przewodniki telewizyjne: TV MAX, TELE plus, do tego dwa tygodniki TV węgierskie (!) oraz całe mnóstwo prasy czeskiej (niestety, że bez tv).









TV MAX
Nie do wiary, że trzeba było trafić aż do wyspecjalizowanego punktu dystrybucji prasy, żeby znaleźć najlepiej sprzedający się słowacki przewodnik TV. Trochę to dziwne, ale przyjmuję, że we wszystkich wcześniej odwiedzonych sklepach po prostu się już wyprzedał.
Bardzo dobrze wydany, przejrzysty oraz wygodny (w mniejszym formacie, A5), a budżetowy charakter zdradza jedynie mała pula programów (28).




TV MAX
dwutygodnik (pt->czw)
84 strony
28 kanałów
papier: magazynowy, sztywniejsza okładka
format: 148mm x 216mm
wydawnictwo: Bauer Media SK
Cena: 0,50 Euro
ukazuje się od 2006r.








TELE plus
Jego przeciwieństwem niech będzie inny wariant słowa "budżetowy", również dwutygodnik (najstarszy taki na Słowacji, od 1990 roku). Szary, gazetowy papier, grafika z lat 80, brak zszycia. Nie wiem, czego jeszcze tu się uczepić.
Magazyn przygotowuje klasa 3a z gimnazjum w Lipotwski Mikulaszu. Żartuję. W każdym razie, to wszystko od 2011 wydawane pod flagą... Bauer Media.
TELE plus to aż trzy czasopisma w jednym (zgodnie z hasłem w winiecie na pierwszej stronie). Z jakiegoś powodu (chyba po prostu wyrzuciłem resztę tej obskurności) z tych trzech grzbietów ostał mi się tylko jeden, z programem słowackiego radia publicznego, nad którym SRo objęło patronat.


po prawo odświeżone wydanie TELE plus już z 2016r. ->


TELE plus (+Rozhlas plus)
dwutygodnik (so->pt)
56 stron
?? kanałów TV + Slovensky Rozhlas
papier: gazetowy, druk: kolorowy/czarno-biały
format: 235mm x 303mm
wydawnictwo: Bauer Media SK
Cena: 0,55 Euro
ukazuje się od 1990r.




Przygotowując materiał do tego posta znalazłem też informacje na tema innych tygodników tv wydawanych na Slowacji, mniej-więcej w czasie, kiedy tam byłem, a których nie odnalazłem:

TV Svet 
dwutygodnik, już nie wychodzi

TV OKO, dodatek dziennika SME
również nie wychodzi w dotychczasowej formie


..oba tygodniki "połączyły się"
ponieważ wychodzą jako TVOKOtvsvet oraz TVSVETtvoko, uff...
Star TV

ten pamiętam, że był, ale nie kupowałem:
Tele Magazin pre żeny

prawdopodobnie zastąpił on poprzedni tytuł:
Tele Magazin
dodatek dziennika Pravda:



To jak to w końcu jest z tą Słowacją?
Ma duży wybór przewodników TV i tylko ja miałem pecha, że w stolicy znalazłem ich zaledwie parę, czy jednak rzeczywiście jest tylko tyle, a nowe magazyny pojawiają się i znikają jeden za drugim?

Dla sprawiedliwości dziejowej względem Słowacji, często stawianej w cieniu Czech, słowackie tygodniki powinienem omówić jako pierwsze, bowiem zaopatrzyłem się w nie parę lat wcześniej - w trakcie wizyty w Bratysławie w 2013r. Pozostał po niej także mój bandscan i opis wycieczki do bratysławskiej wieży telewizyjnej.

Wspomniane tygodniki węgierskie przedstawię zapewne w jednej z kolejnych części przeglądu prasy z tego regionu Europy.

Linki:
Ranking mediów SK: tv, radio, prasa w 2014r. www.masmedialne.info

Próbka Telemagazynu, wraz z listingami, (40MB) w formacie TIFF http://bratislava.streetprint.org/
News o launchu Star TV www.masmedialne.info
Magazin TV OKO/TV Svet www.petitpress.sk/

No comments :

Post a Comment